Blogger Widgets SECRETS OF SHINING: Kembalilah...

SECRETS OF SHINING

Blog Rasmi Sekretariat Pembangunan Sahsiah Kolej Kedua UPM

Kembalilah...





"Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras, sehingga (hatimu) seperti batu, bahkan lebih keras. Padahal dari batu-batu itu pasti ada sungai-sungai yang (airnya) memancar daripadanya. Dan ada pula yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya. Dan ada pula yang meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah tidaklah lengah terhadap apa yang kamu kerjakan."
[QS Al-Baqarah, 2:74]






Fitrah kita sebagai manusia untuk kembali berinteraksi dengan Allah dalam setiap episod siri kehidupan dunia kita.. Setiap kalamullah itu kita lantunkan dengan perasaan penuh cinta, dan kita terjemahkan dengan amal dengan penuh cinta. Kita dakwah dan perjuangkan setiap kalimahnya demi pembuktian cinta.. 


Fitrah kita sebagai manusia untuk mencintai dan mengikuti sunnah dan hikmah Nabi Muhammad SAW.. Kita hidupkan nilai-nilai Islam, syiar-syiar Islam, syariat-syariat Islam dalam setiap penjuru hati kita dan hati masyarakat kita..


Fitrah kita sebagai seorang manusia untuk mencintai Allah, mencintai Rasulullah SAW, mencintai orang-orang beriman, mencintai alam, tetapi tetap tegas dengan orang-orang kafir..


Fitrah kita sebagai manusia untuk tidak akan membiarkan ahli keluarganya serta sahabatnya serta ummahnya jatuh ke dalam lubuk binasa, maka dia akan bersungguh-sungguh untuk menyelamatkan mereka, hatta jika terpaksa mengorbankan dirinya sekalipun dia tegar!


Fitrah kita sebagai manusia untuk menjadi khalifah Allah, menjadi hamba Allah, menjadi pemimpin ummat, penyebar kebaikan dan rahmat kepada seluruh alam dan menghempas pulas hancur kezaliman dan penindasan..


Fitrah kita sebagai manusia untuk kembali (bertaubat) dan merasa bahagia apabila dapat menangis kerana dosa-dosa, kelemahan-kelemahan, atau kerana rasa cinta yang teramat sangat untuk bertemu dengan yang Maha Mencinta :')



Bukanlah kembali kepada fitrah apabila kita menjadi semakin jauh daripada Allah..
Bukanlah kembali kepada fitrah apabila kita menjadi semakin jauh daripada wasiat Nabi Muhammad SAW..
Bukanlah kembali kepada fitrah apabila kita menjadi semakin jauh daripada Islam, dakwah dan jihad..
Sunggh, itu bukan fitrah kita.


"Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah); (tetaplah di atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." 
[QS ar-Rum, 30:30]


Sumber Asal: tekan sini :)

0 comments:

Post a Comment